Zoeken

Keuren materieel nog overzichtelijker met dashboard

Met ons materieel maken we bijzondere projecten mogelijk. Daar zijn we als bedrijf enorm trots op! Ons materieel houden we graag in optimale staat. Daarvoor is tijdig keuren broodnodig. Maar hoe krijg je zicht op alle uitgevoerde en nog uit te voeren keuringen? Zeker bij grote projecten is dat lastig. Daarom maken we gebruik van het ‘dashboard keuringen’. Projectleider Ricardo Vallentak maakt daarmee eens per maand een verslag voor de klant én voor betrokken collega’s, vertelt hij.

Dashboard.png

Actuele informatie

“In het dashboard staan verschillende tabbladen. Daarin staat alle actuele informatie van een klant of project. Bijvoorbeeld: kwaliteitsafspraken, over facturatie, over hoe vaak de klant een spoedaanvraag heeft gedaan. En dus ook over keuringen. Onze monteurs reizen stad en land af om te keuren. Het is erg lastig om dan meteen het totaalplaatje in beeld te krijgen. Terwijl het wel fijn is als je weet hoeveel materieel op die locatie gekeurd is.

Onder controle

Het dashboard voor projecten bestaat al langer. Ricardo maakt er steeds vaker gebruik van. Onder andere om klanten en collega’s te informeren. Iedereen is zo goed op de hoogte. “De informatie uit het dashboard is niet voor iedereen toegankelijk. Daarom maak ik zo’n verslag. Dat doe ik voor al mijn projecten. Zo weten klanten precies hoeveel ongekeurd materieel er nog is. Samen maken we een plan om het te verbeteren. En ik deel het verslag intern met onze projectteams. Dat helpt om overzicht te krijgen: hoe doen we het? En: hoe staan we ervoor?”, legt Ricardo uit. “Overzicht is fijn. Dat geeft je het gevoel: VSM heeft het onder controle. Ook voor de klant geeft dat vertrouwen.”

Klant aan zet

Sinds begin april krijgen klanten automatisch een mail over materieel dat gekeurd moet worden. Dat gebeurt eens per maand. Projectadviseur Gerrit Zabel: “Zie het als een oproep voor de apk van je auto. Als je zo’n oproep krijgt, dan maak je een afspraak bij de garage. Zo is dat ook met onze mailing over keuringen naar klanten. We willen dat ze zelf contact met ons opnemen om de keuring te plannen.” Dat is nodig, omdat VSM niet altijd weet waar materieel is. Zeker bij grote projecten. Gerrit: “Neem OpenIJ. Daar staat heel veel materieel. Maar waar op die grote bouwplaats zwerft het rond? Daar hebben we hulp van de klant bij nodig.” Het proces van keuringen plannen neemt veel tijd in beslag, vertelt Gerrit. Klanten moesten voorheen nagebeld worden. Dat gebeurde op basis van hand uitgedraaide lijsten. “Daarop besparen we nu hopelijk veel tijd. Alleen van sommige klanten hebben we nog geen goede contactgegevens. Dat is de volgende uitdaging. Onze collega’s van relatiebeheer gaan daar achteraan. En ze vragen ook suggesties aan klanten. Kan onze mailing nog beter? Zo maken we het keuren van ons materieel voor iedereen makkelijker.”