Zoeken

Digitalisering werkplaats: hoe gaat dat?

De wereld wordt steeds digitaler. Dat zie je ook bij VSM. Steeds meer monteurs in de werkplaats vullen werk- en urenbonnen digitaal in. Dat doen ze op een tablet of laptop. Hoe bevalt dit? We vroegen het aan monteurs Dennis van den Hoven en Jordi Naalden.

Dennis vd Hoven.jpg

Dennis:

“Het invullen van werkbonnen op een tablet werkt goed. En sinds kort registreer ik mijn uren ook op deze manier. Prettig, want je hebt geen papier meer. Dat scheelt veel schrijfwerk. En voor de collega’s van de administratie is het ook een stuk makkelijker! Ze hoeven niet meer alles over te typen.

 

Niet iedereen hier op de werkplaats heeft al een tablet. De omschakeling gaat in fases. Ik werk nu ongeveer drie maanden op deze manier. In de werkplaats is een collega aangesteld die anderen helpt. En als er iets is, kunnen we dat bij hem melden. Het programma is nog in ontwikkeling. In de toekomst komt het magazijn bijvoorbeeld spullen naar de werkplaats brengen. Dat doen ze dan op basis van de digitale werkorder. Nu kan dat nog niet. Maar het komt er wel aan. Ik zou het ook handig vinden als we de historie van een machine kunnen bekijken. Ook dat onderdeel is nog in ontwikkeling. Straks zie je bijvoorbeeld aan oude werkbonnen dat de accu al een paar keer vervangen is. En dan weet je dat er misschien iets anders aan de hand is. In plaats van nog een keer de accu te vervangen. Al met al helpt digitalisering op de werkplaats mij om mijn werk nog beter te doen.”

Jordi Naalden.jpg

Jordi:

“Eerst deden we alles op papier. Werkbonnen en urenregistratie. Natuurlijk ga je zo voorzichtig mogelijk met papieren om. Maar hier op de werkplaats kun je niet voorkomen dat er een vlek opkomt. En als je met zwarte handen zo’n vel invult, komt er toch een veeg op. Of de papieren waaien weg, als we met warm weer de deur openzetten.

 

Ik doe al een hele tijd mee aan de proef met digitale werkbonnen. Ik ben best handig met computers, dus ik wilde graag mee testen. De voorman of teamleider stuurt de werkbon naar mijn laptop. En dan ga ik ermee aan de slag. Het is heel makkelijk. Er zijn verschillende handige functies. Een groot voordeel is ook dat je iets na reparatie gelijk gereed kunt melden. Dan kan het eigenlijk direct weer terug in de verhuur. Toen we nog met papier werkten kon daar zomaar één of twee dagen tussen zitten. Flinke tijdswinst, dus!

Natuurlijk moet het allemaal nog verder ontwikkeld worden. Er staan voor de komende periode vier updates gepland. Maar het werkt al erg goed. En als ik toch ergens tegenaan loop, kan ik dat melden. Omdat ik al langer met de laptop werk, help ik ook andere collega’s. Al met al een goede ontwikkeling, dus!”