Lockdown project - wat als een project stilvalt?
Eind maart kwam het project BP Hutten Terminal vanwege corona stil te liggen. Dit was het eerste project voor VSM dat in lockdown ging. Als er toch meer projecten worden stilgezet, willen we voorbereid zijn. Daarom zien we project BP Hutten Terminal als een pilot. Verschillende afdelingen in ons bedrijf werkten samen om de lockdown soepel te laten verlopen.
Laten staan of weghalen
Hoeveel materieel ligt er op de bouwplaats? En zijn dat spullen die we makkelijk terug kunnen halen? Hoe gaan we om met leveranciers? Er waren veel vragen, toen BP op 31 maart de tijdelijke stop van werkzaamheden aan Hutten Terminal afkondigde. “Sommige materieelstukken kun je van de bouwplaats weghalen. Maar het is de vraag of dat wenselijk is. Want de transportkosten voor het ophalen en weer terugbrengen van materieel is misschien hoger dan de huur die je misloopt. En sommige stukken - zoals hekwerk en rijplaten - moeten op de bouwplaats blijven. Om verzakking en diefstal of vandalisme te voorkomen”, legt projectleider Ricardo Vallentak uit. Vanuit Volker Stevin Materieel (VSM) regelde hij de communicatie met alle betrokken partijen en afdelingen. Zowel intern als extern. “En dan kun je dus beter besluiten om het materieel te laten staan.”
Goede samenwerking
Net zoals bij bijna alle besluiten die vanwege corona worden gemaakt, kwam de lockdown van het project redelijk abrupt. Van de één op de andere dag moest de bouwplaats dicht. “We moesten snel schakelen. Bijvoorbeeld voor inventarisatie van alle materieelstukken die nog op het project stonden. En hoeveel het zou kosten om ze te laten staan.” De samenwerking tussen de verschillende afdelingen van VSM verliep goed. Daardoor was er snel overzicht. Ricardo: “Op basis daarvan hebben we richtlijnen en acties uitgezet.” Ook spraken we met de klant over zijn wensen en belangen. En maakten we praktische afwegingen. Een kraan die buiten de hekken stond, werd bijvoorbeeld alsnog binnen gezet.
Veilige oplossing
In de tussentijd stuurde Ricardo alle betrokken collega’s wekelijks een update. Ook overlegde hij met het management over de te nemen stappen. Na anderhalve week was alles in kannen en kruiken.“Uiteindelijk is al ons materieel op de bouwplaats blijven staan. Dat bleek de beste oplossing: in zowel financieel als in praktisch opzicht.” Sommige materieelstukken zijn tijdelijk uit de huur gehaald, en ook is de veiligheid - samen met KAM - op de stilgelegde bouwplaats extra goed gecheckt. “Eigenlijk alle apparatuur op de bouwplaats kon worden stilgezet, gelukkig. En via KAM deelden we ook een stroomschema met de klant. Zo wisten ze precies hoe ze alles zo veilig mogelijk konden organiseren.”
Op dit moment is het helaas nog niet duidelijk wanneer BP Hutten Terminal weer open gaat. De verwachting is eind juni. Al houden we wel rekening met een verlenging. “Door de lockdown van BP Hutten Terminal hebben we veel geleerd. Daardoor weten we bij een volgende lockdown nog beter wat we moeten doen. Zowel binnen de muren van VSM als daarbuiten.”