Vernieuwd klantportaal: wat betekent dit voor jou?
Met het vernieuwde klantportaal maken we het bestellen, beheren en retourneren van materieel nog makkelijker. Bovendien heeft de klant nu op ieder moment een actueel overzicht van materieel op bouwplaatsen.Het klantportaal wordt inmiddels door achttien klanten gebruikt. Dit is nog een pilot. Wat betekent dit voor jou, als collega? Coördinator interne projecten Elvisa Begic vertelt: “Het klantportaal was niet meer van deze tijd. Het was langzaam, het kon beter en makkelijker. Daarom was vernieuwing hard nodig. Het vernieuwde klantportaal hebben we eerst samen met een aantal collega’s getest. Die deden dan net of ze klanten waren. Functionaliteiten die nog niet goed werkten, konden we zo meteen in orde maken. Daarna is het klantportaal ‘live’ gegaan. Dat gebeurde begin dit jaar. Het klantportaal testen we met een aantal grote klanten, zoals Visser & Smit Hanab (VSH), VolkerRail en KWS. John van Treijen van KWS testte 2 jaar terug ook al de koppeling met Boels voor ons. Heel prettig dat we steeds van zijn inzichten als klant gebruik mogen maken.”
Wat merk ik als collega van het vernieuwde klantportaal?
"Misschien werk je nog niet zo vaak met het klantportaal. Dat is ook niet zo gek. Want met het klantportaal richten we onze dienstverlening vooral op onze klanten. En met het vernieuwde klantportaal wordt die service nog beter.
Toch loont het om je als collega te verdiepen in het klantportaal. Het kan je werk makkelijker maken. Als voorbeeld haal ik graag de keuringsdocumenten aan. Voor al het gekeurd materieel is zo’n document beschikbaar. In het vernieuwde klantportaal zijn de keuringsdocumenten gekoppeld aan klantprojecten. Bij een controle op het project scheelt dat enorm veel werk: voor sommige collega’s, maar ook voor de klant. Je hoeft dan niet meer handmatig excel-sheets te maken. Dat is maar één van de voorbeelden. En er is natuurlijk nog doorontwikkeling mogelijk. Stel dat de klant een aanhanger huurt. Het zou handig zijn als hij of zij het kentekenbewijs zelf op op een telefoon of tablet kan oproepen. Dat levert voor iedereen veel tijdswinst op. Als je vragen krijgt van een klant, verwijs ze gerust naar het klantportaal. En als er iets beter kan of nog mist: geef het gerust aan. Ideeën voor verdere ontwikkeling zijn welkom.”
Hoe reageren klanten tot nu toe?
“De eerste reacties zijn enthousiast. Vooral over de snelheid zijn klanten blij verrast. Voorheen duurde het soms seconden voordat een pagina geladen was. Als je dan verkeerd had geklikt, moest je opnieuw wachten. Dat zorgde voor frustraties. Gelukkig is dat nu dus verleden tijd.”
Wat gebeurt er na afloop van de pilot?
“Per klant migreren we. VSH is de eerste klant waarmee we over gaan. Als alle klanten over zijn, kan iedereen het vernieuwde klantportaal gebruiken. Aanpassingen zijn dan niet meer mogelijk. Maar we ontwikkelen het klantportaal wel verder. Wat er nu staat, is de basis. Feedback vanuit collega’s is dus zeker welkom!”
Heb je vragen of opmerkingen over het vernieuwde klantportaal? Loop dan even binnen bij procesmanager Gert van der Hoek.